Play

/ Beweeglijke walvis

Beweeglijke walvis!

Dit is een spelletje voor actieve letterontdekkers, die het nog een beetje moeilijk vinden om lang stil te zitten tijdens het leren 🙃


Dit heb je nodig:
🦙 Animalia kaartenset
🐋 Een object (wij gebruikte een walvis van Schleich)
🐞 Papiertape
🦛 2 dobbelstenen in verschillende kleuren

Optioneel:
🐊 Het extra kaartje met de krokodil (gratis download)
🦋 Kriebelige telmuntjes of houten letterblokjes

Kies de letters uit onze Animalia kaartenset die op school al aan bod gekomen zijn.

Plak ze in een cirkel met wat papiertape vast op de vloer (met papiertape beschadig je de vloer en de kaartjes niet en door ze dubbel te plooien krijg je een dubbelzijdige plakrand)

Leg een figuurtje, pijl of ander object in het midden van de cirkel, bij ons dus een walvis.

Laat de speelvogel een kaartje kiezen om op te starten. Gooi de twee dobbelstenen.

De zwarte dobbelsteen laat de walvis in het midden tegen de richting van de klok bewegen. De houten dobbelsteen laat de speelvogel met de klok mee bewegen.

Kan de speelvogel de letter waar hij/zij op staat goed benoemen? Dan krijgt hij/zij een munt. Staat de walvis in het midden ook gericht op het kaartje waar de speelvogel staat? En hij/zij kan de letter goed benoemen? Dan krijgt de speelvogel een muntje extra!

Gooi je een 6? Dan mag je kiezen waar je gaat staan (slim is om dan op het kaartje te gaan staan waar de walvis naar kijkt om zo dubbele muntjes te krijgen 😉) Andersom kan natuurlijk ook. Gooi je een 6 voor de walvis, dan mag je kiezen naar welk kaartje de walvis wijst. Zo sluipt er stiekem ook een beetje rekenen en logisch redeneren in het spelletje.

Om een beetje spanning toe te voegen kan je ook het extra kaartje van de munten-etende krokodil gebruiken en in de cirkel kleven. Wanneer de speelvogel dan op het kaartje met de krokodil komt te staan moet hij of zij een muntje terug leggen.

De bedoeling is om zoveel mogelijk muntjes te verzamelen door zoveel mogelijk letters goed te benoemen. Je kan zelf kiezen wanneer het spel eindigt, bijvoorbeeld nadat de speelvogel alle letters 2x benoemd heeft.

Veel speelplezier!